مهر و موم یک نمایشگاه خودرو و یک بنگاه املاک در مشهد حضور ۲۶۰ شرکت‌کننده در نمایشگاه گل و گیاه مشهد بهره‌برداری از راه‌آهن چابهار به زاهدان تا پایان سال انجام می‌شود تاریخ شروع معاملات نات کوین + لیست صرافی ها اطلاعیه اتاق اصناف مشهد برای واحد‌های صنفی مشهد | الزام واحدهای صنفی به دریافت شناسه یکتا دو مشکل عمده در حوزه منابع آبی خراسان‌رضوی | مجوز‌هایی از جنس برداشت بیشترازظرفیت آبخوان‌ها جزئیات مبلغ و اقساط وام ودیعه‌مسکن اعلام شد | اقساط و سود وام ودیعه چقدر است؟  وام۶۰۰ میلیون تومانی برای ایثارگران در سال ۱۴۰۳ + جزئیات جدال بورس با نرخ بهره | گزارش بازار سهام (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) پرفروش‌ترین موبایل‌های امروز کدامند؟ + جدول (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) اصلاح قیمت تخم مرغ ضروری است حباب ربع سکه رکورد زد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستور رئیس بانک مرکزی برای بررسی انتشار اطلاعات مالی مصاف ۵۵ کشور مقصد زعفران ایرانی برقراری پرواز‌های مشهد - ایلام بعد از یکسال امروز، امکان ثبت قرارداد‌های مسکونی در سامانه خودنویس مقدور نیست (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) متقاضیان برای خرید لاستیک خودرو «کد پیش‌ثبت‌نام» را اخذ کنند (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) متقاضیان سهام عدالت مراجعه حضوری نکنند!  نمایشگاه گل‌وگیاه مشهد از دوشنبه (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز به کار می‌کند رقم نجومی اجاره بها در احمدآباد مشهد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) چه کسانی می‌توانند دو بار وام ازدواج بگیرند؟ + جزئیات قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا بازار طلای مشهد امروز باز است؟ (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) روش دریافت سود سهام عدالت متوفیان | همه را یک‌جا دریافت کنید آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان | سقوط بیت‌کوین و اتریوم (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تفکیک قیمت جعبه شیرینی از آنالیز قیمتی، به ضرر مصرف‌کننده است

  • کد خبر: ۱۷۳۱۸۹
  • ۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴
تفکیک قیمت جعبه شیرینی از آنالیز قیمتی، به ضرر مصرف‌کننده است
رییس اتحادیه صنف شیرینی فروشان مشهد درباره خالص فروشی شیرینی گفت: اگر قرار باشد قیمت جعبه شیرینی از آنالیز قیمتی جدا شود، مسلما تاثیر منفی در قیمت دارد که به نفع مصرف کننده نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، خالص فروشی در قنادی‌ها به دلیل فروش ظرف و جعبه شیرینی و محاسبه وزن آن به قیمت کالا (شیرینی) مصداق کم فروشی است و طبق بررسی‌ها قیمت هر کیلو جعبه ۵۰۰ هزار ریال است، اما قیمت هر کیلو شیرینی به طور میانگین یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است یعنی خریدار شیرینی برای جعبه معادل قیمت شیرینی و سه برابر قیمت واقعی می‌پردازد. این موضوع را مدیر کل اداره استاندرد خراسان رضوی درباره موضوع خالص فروشی عنوان کرده است و می‌گوید: خالص فروشی علاوه بر قنادی‌ها در واحد‌های عرضه پروتئین بسته بندی و آجیل نیز رعایت نمی‌شود و خریداران در واحد‌های پروتئینی سه برابر و در فروشگاه‌های آجیل نیز تا چهار برابر وزن بسته بندی هزینه پرداخت می‌کنند. یعنی وزن بسته بندی پلاستیکی برای آن‌ها به قیمت گوشت و پسته و آجیل محاسبه می‌شود.


به گزارش شهرآرانیوز، مطابق تکالیف قانونی استاندارد، کم فروشی و عدم رعایت استاندارد اجباری در این خصوص توسط واحد صنفی اگر کمتر از پنج درصد وزن کالا باشد مشمول تذکر است، اما اگر کم فروشی در واحد صنفی بیش از پنج درصد وزن کالا باشد متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شود.

هزار و ۶ قلم کالا و خدمات در کشور مشمول استاندارد اجباری است و هم اکنون هزار و ۹۵۳ واحد تولیدی و خدماتی در خراسان رضوی پروانه استاندارد دارند و برای ۲ هزار و ۷۳۲ محصول و خدمت نیز پروانه استفاده از نشان استاندارد اجباری صادر شده است.

رئیس اتحادیه صنف شیرینی فروشان مشهد درباره نحوه محاسبه قیمت تمام شده شیرینی نظر متفاوتی دارد و در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز می‌گوید: بحث خالص فروشی هنوز دستورالعمل آن برای این صنف نیامده است البته که اکنون هم خالص فروشی در حال انجام است. امروز یک کیلو شیرینی از مواد مختلفی تشکیل شده، به طور مثال ۸۷۰ گرم وزن آن و حدود ۱۳۰ گرم هم جعبه دارد. ما قیمت جعبه را به قیمت آن در انالیز شیرینی مثل سایر مواد تشکیل دهنده اضافه می‌کنیم. 

فرزانی افزود: اگر جعبه از حجم شیرینی کم شود به عبارتی شیرینی یک کیلو و ۱۳۰ گرم می‌شود و پول یک کیلو شیرینی جدا گرفته می‌شود و بسته بندی آن هم جدا گرفته می‌شود.مسلما خالص فروشی که اداره استاندارد عنوان می‌کند کارشناسی شده نیست. به طور مثال در تمام کارخانجات هزینه بسته بندی را چه بسا گرانتر از مردم می‌گیرند. اگر قرار باشد هزینه بسته بندی جدا گرفته شود بحث هزینه چسب، نخ جعبه، چاپ  و غیره به آن اضافه می‌شود در حالیکه در آنالیز قیمتی این موارد به تفکیک حساب نمی‌شود. اگر بنا باشد هزینه بسته بندی جدا حساب شود مسلما هزینه ان بیشتر و با تفکیک کامل‌تر حساب خواهد شد.



وی ادامه داد: در گذشته یک بار این طرح ازمایشی اجرا شد و متاسفانه شاهد شکایت‌های بیشتر از سوی مردم بودیم. اگر اکنون هم بخواهیم نرخ جعبه را جدا حساب کنیم و قیمت یک کیلو شیرنی اضافه کنیم باز هم این اتفاق خواهد افتاد. از دستگاه‌هایی مثل صمت، بازرسی و استاندارد تقاضا داریم با توجه به اینکه ما هم دغدغه مان مردم است کارشناسی شده عمل کند.

به گفته وی، نحوه فروش شیرینی به این شکل یک روالی است که صد سال قبل هم بوده است. نمی‌توان طی یک ماه عملیاتی کرد. در هرصورت کاری که به نفع مردم باشد باید اجرا شود. اینجا جز اینکه مردم متضرر شود چیز دیگری حاصل نمی‌شود. در آنالیز‌های قیمت شیرینی، قیمت جعبه را محاسبه می‌کنیم، اما اگر جدا حساب شود مسلما تاثیر منفی در قیمت دارد وقیمت را افزایشی می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->